معماری

تری دی مکس در معماری

تری دی مکس در معماری نقش مهمی را ایفا می‌کند و نرم‌افزاری است که مدل‌سازی را به شکل سه بعدی و رندرینگ در صنعت معماری انجام می‌دهد. این نرم‌افزار به طراحان و معمارا کمک می‌کند تا بتوانند ایده‌های خود را به صورت واقعی و سه بعدی درآورند و قبل از انجام پروژه تمامی آن را با جزئیات بررسی کنند. ابزارهای پیشرفته‌ای مثل مدل‌سازی پارامتریک، متریال‌دهی دقیق و نورپردازی حرفه‌ای در این نرم‌افزار به کار رفته که به معماران اجازه می‌دهد که نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها با کیفیت بالایی شبیه‌سازی کنند.قابلیت دانلود آبجکت‌ آماده تری دی مکس باعث می‌شود طراحان بتوانند مدل‌های سه‌بعدی مختلفی را به پروژه‌های خود اضافه کنند و در زمان صرفه‌جویی کنند

نرم‌افزار تری دی مکس امکان تعامل با دیگر نرم‌افزارهای معماری را مثل اتوکد دارد که همین مزیت به راحت‌تر کردن طراحی کمک کرده و دقت را در پروژه‌ها بالاتر می‌برد. موتورهای رندرینگ قدرتمندی همچون V-Ray و Corona هم در برنامه وجود دارد که پروژه‌ها را به شکل واقعی و طبیعی تولید می‌کند. امروزه این برنامه را حرفه‌ای‌ها استفاده می‌کنند و به یک استاندارد تبدیل شده است. در این مقاله اپلیکیشن تری دی مکس را به صورت کامل و با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مهمترین کاربردهای نرم افزار تری دی مکس

از مهم‌ترین کاربردهای نرم افزار تری دی مکس می‌توان به کاربرد آن در صنعت بازی‌سازی، جلوه‌های ویژه در فیلم و سریال، در انیمیشن‌سازی، در صنعت تبلیغات، در واقعیت مجازی، در معماری و طراحی داخلی اشاره کرد که هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در معماری ( صنعت بازی سازی)

این نرم‌افزار به دلیل مدلسازی، رندرینگ و انیمیشن‌سازی قدرتمندی که دارد در استدیوهای بزرگ دنیا استفاده می‌شود و در تولید و فرآیند صنعت بازی سازی نقش زیادی دارد. تری دی مکس با ابزارهای مدلسازی مش و سطوح فرعی کاراکترهای سه بعدی و موجودات خیالی را با جزئیات مدلسازی می‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این برنامه در بازی سازی خلق محیط و وسایل لازم است مثلا توسعه‌دهندگان می‌توانند انواع ساختمان‌ها یا مناظر طبیعی و وسایلی مانند مبلمان، اسلحه و یا غیره را هم به زیبایی و کاملا واقعی طراحی کنند.

تری دی مکس سیستم اسکلت‌بندی و انیمیشن‌سازی حرفه‌ای دارد و با ابزارهای مانند inverse kinematics و morph target animation باعث می‌شود که شخصیت‌ها حرکات روان و طبیعی داشته باشند. متریال‌دهی و تکسچرینگ پیشرفته برای کاراکترها از دیگر کاربردهای تری دی مکس محسوب می‌شود که با ابزار UV mapping و پشتیبانی از موتورهای V-Ray و Arnold کمک می‌کند تا طراحان کیفیت بصری بازی را بیشتر کنند. همچنین در این اپلیکیشن می‌توانید نور طبیعی، نور مصنوعی، بازتاب و سایه‌های دینامیک را شبیه‌سازی کنید.

افکت‌هایی مثل انفجار، تخریب، ذرات و مایعات را هم با ابزارهایی مثل Particle flow و Mass FX می‌سازند و در بازی‌های مدرن که سینماتیک پیشرفته و جلوه‌های ویژه گرافیکی دارند به کار ببرند. مدل‌های شبیه‌سازی شده در این برنامه قابل انتقال به موتورهای بازی‌سازی مانند Unreal Engine و Unity هستند.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در معماری (جلوه‌های ویژه فیلم و سریال)

نرم افزار تری دی مکس در فیلم‌های علمی- تخیلی، تاریخی و فانتزی کاربرد دارد چرا که طراحان با کمک این نرم افزار می‌توانند محیط‌های غیر واقعی و فانتزی را مانند شهرهای خیالی، مناظر فضایی و کهکشان‌ها و… رابا جزئیات لازم خلق کنند. همچنین با ابزارهای Mass FX ، Particle Flow و RayFire می‌توانند جلوه‌های ویژه‌ای مانند انفجار، تخریب و شکستن شیشه و … را ایجاد کنند.
حرکات پیچیده دوربین هم در تعقیب و گریزها، سقوط آزاد و پرواز را با حرکت آهسته و کنترل شده گرفته می‌شود و توسط این برنامه در صفحات دیجیتالی شبیه‌سازی می‌شوند. با سیستم ریگینگ و متحرک‌سازی پیشرفته هم موجودات خیالی و فانتزی را می‌سازند و حرکات طبیعی و زنده را برای آنها ایجاد می‌کنند. تری دی مکس با کامپوزیتینگ مثل Adobe after effects و Nuke به خوبی هماهنگ می‌شود و صحنه‌های سه بعدی ساخته شده را با فیلم‌های گرفته شده ترکیب می‌کند.

با ابزارهای Global ilomination و HDR lightining نورپردازی و سایه‌زنی حرفه‌ای، با پلاگین‌های phoenix FD و Fume FX برای شبیه‌سازی دود و شرایط دیگر آب و هوایی و ساخت سکانس‌های فضایی و علمی تخیلی استفاده می‌کنند.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در معماری (انیمیشن سازی)

نرم افزارتری دی مکس را در صنعت انیمیشن سازی برای ساخت کارتون، فیلم کوتاه، فیلم‌های تبلیغاتی و جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنند. در انیمیشن شخصبت‌های سه بعدی و مناظر و محیط را با جزئیات ایجاد کرده و با ابزارهای Bipad و Cat استخوان‌بندی و حرکات بدن شخصیت‌ها را کنترل می‌کنند. خصوصیاتی مانند Keyframe animation, motion capture و Inverse kinematics کمک می‌کنند تا حرکات دست، پا و چهره شخصیت‌ها واقعی‌تر کنند.

متحرک کردن چهره و ساختن حالات احساسی هم با انجام تکنیک‌هایی مثل Morph target و Blend shapes امکان دارد. همچنین نورپردازی و رندرینگ حرفه‌ای، متحرک‌سازی اشیا مانند تکان خوردن پرده، سقوط اجسام و غیره هم توسط این نرم افزار انجام می‌شود. تری دی مکس به راحتی با دیگر نرم افزارها مانند After effects, Nuke, BLENDER و Maya هم قابل ترکیب شدن است تا پروژه‌ها تکمیل شوند.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در معماری( صنعت تبلیغات)

نرم افزار تری دی مکس را برای فیلم‌های تبلیغاتی و ساخت بنرهای متحرک در این صنعت استفاده می‌کنند. در ابتدا مدلسازی سه بعدی را از محصولات خود انجام داده و در تبلیغ نمایش می‌دهند. برندها می‌توانند برای جذاب‌تر کردن تبلیغات خود نحوه عملکرد محصول و خصوصیات آن را به شکل متحرک و انیمیشنی نشان بدهند.
با جلوه‌های ویژه VFX و شبیه‌سازهای حرفه‌ای می‌توانند افکت‌های هیجان‌انگیز مانند انفجار، حرکات سیالات و … را بسازند و یا با تصاویر سه بعدی با کیفیت تبلیغات را به شکل ثابت داشته باشند. نورپردازی، رندرینگ حرفه‌ای، واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR را می‌توانند اضافه کنند و تجربه‌ای جالب را برای مخاطبان به وجود آورند.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در واقعیت مجازی (VR)

واقعیت مجازی Virtual reality یک فناوری پیشرفته است که در زمینه‌های بازی‌سازی، آموزش، معماری، پزشکی، گردشگری و تبلیغات استفاده می‌شود. این نرم افزار مانند دیگر بخش‌ها در واقعیت مجازی می‌تواند محیط‌ها و شخصیت‌های سه بعدی خلق کرده و با ریگینگ آنها را متحرک کند. بریا عمیق‌تر کردن این تجربه نورپردازی و رندرینگ واقع‌گرایانه هم به آنها افزوده می‌شود. ابزارهایی مانند ProOptimizer و Level of detail به طراحان کمک می‌کنند تا مدل‌های سبک و کم حجم بسازند و بهینه کنند تا روان و بدون لگ در هدست‌های HTC vive و Oculus و Play staition VR اجرا شوند.

تری دی مکس با موتورهای بازی‌سازی سازگار هستند و می‌توانید مدل‌های ساخته شده با تری دی مکس را به آن وارد کند. این کار در معماری و طراحی داخلی نیز انجام می‌شود تا مشتری بتواند قبل از ساخت خانه را ببیند. از تری دی مکس در صنایع پزشکی و آموزشی نیز استفاده می‌شود تا دانشجویان بتوانند تجربه عمل جراحی را در واقعیت مجازی داشته باشند.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در معماری و طراحی داخلی

نرم افزار تری دی مکس به معماران این امکان را می‌دهد تا مدل سه بعدی از ساختمان‌ها، ویلاها، دفترهای کاری و فضاهای مسکونی و تجاری و دکوراسیون داخلی آنها را بسازند تا به مشتریان خود نشان بدهند. ایجاد نورپردازی حرفه‌ای، وسایل و متحرک سازی سوژه‌ها، تکسچرهایی مانند سنگ، فلز و … در این نرم افزار ممکن است و آنها را می‌توانند در واقعی‌ترین شکل ممکن بسازند تا کیفیت مصالح را به صورت واقعی نشان دهند. همچنین با بهینه‌سازی طرح‌ها تورهای مجازی برای مشتریان آماده کنند.

مدلسازی معماری در نرم افزار تری دی مکس

این نرم افزار به معماران و طراحان این امکان را می‌دهد که مدل ساختمان، طراحی‌های داخلی و خارجی را که مدنظر دارند به صورت سه بعدی ایجاد کنند. این فرآیند شامل چند مرحله است که برای هر قسمتی به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم تا شما با نحوه‌ی کار آشنا شوید.

مدلسازی فضای داخلی خانه آپارتمانی در نرم افزار ۳D Max

ابتدا باید نقشه‌ی دو بعدی را از نرم افزاری مانند اتوکد به تری دی مکس وارد کنید. در مرحله دوم باید مدلسازی عناصر اصلی ساختمان را به ترتیب انجام دهید که عبارت است از دیوارها، سقف و کف، درها و پنجره‌ها، پله و جزئیات معماری مانند دکوراسیون داخلی و چیدمان آنها. سپس متریال و تکسچرها را مشخص کرده و نورپردازی را اضافه کنید. در مرحله آخر هم رندرینگ برای خروجی نهایی انجام می‌شود.

مدلسازی کابینت آشپزخانه در نرم افزار تری دی مکس

این فرآیند در تری دی مکس با مدلسازیی پارامتریک یا وارد کردن مدل‌های آماده انجام می‌شود. در ابتدا باید واحدهای اندازه‌گیری را مشخص کنید تا ابعاد آن واقعی باشد. در ادامه بدنه کابینت‌ها را بسازید، درب‌های کابینت را مدلسازی کنید، حال نوبت به دستگیره‌های کابینت است و پس از آن قفسه‌ها و کشوها باید مشخص شوند. در آخر متریال و تکسچرها اعمال شوند تا پس از نورپردازی آشپزخانه با رندرینگ خروجی آن را ببینید. برای دیدن نمونه کار و دانلود آبجکت کابینت کلیک کنید.

موارد کاربرد نرم افزار تری دی مکس در معماری

نرم افزار تری دی مکس در معماری کاربردهای زیادی دارد که مهم‌ترین آنها را در ادامه نام می‌بریم.
· مدل‌سازی سه بعدی ساختمان‌ها
· طراحی داخلی و دکوراسیون
· طراحی نما و محوطه‌سازی
· شبیه‌سازی متریال و بافت
· نورپردازی حرفه‌ای
· ارائه و انیمیشن معماری
· تهیه رندرهای واقع‌گرایانه
· واقعیت مجازی و رندرهای تعاملی

مزایای استفاده از نرم افزار تری دی مکس برای معماران

نرم افزار تری دی مکس در طراحی کمک بسیار زیادی به معماران می‌کندو به آ«ها این امکان را می‌دهد که طرح خود را با جزئیات پیاده‌سازی کنند. مهم‌ترین این مزایا عبارت است از:
· مدلسازی دقیق و حرفه‌ای
· ایجاد متریال و بافت‌ها به صورت واقع‌گرایانه
· نورپردازی
· تولید رندرهای با کیفیت بالا
· کم کردن هزینه‌ها و زمان طراحی
· ایجاد انیمیشن معماری
· سازگاری با دیگر نرم افزارها
· امکان طراحی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

از کدام ورژن نرم افزار ۳D Max برای معماری استفاده کنیم؟

انتخاب ورژن نرم افزار تری دی مکس به نیازهای پروژه، امکانات جدید و هماهنگی با سایر نرم افزارهای معماری بستگی دارد. نسخه‌هایی از این برنامه برای کار معماری مناسب هستند که عبارتنداز: 3D MAX 2022, 3D MAX 2023, 3D MAX 2024, 3D MAX 2025 که جدیدترین ورژن آن است. برای پروژه های سنگین و حرفه ای نسخه 2024 و 2025 آن مناسب می‌باشد. نسخه 2023 با دیگر نرم افزارها هماهنگ است و ورژن 2019 و 2020 هم برای سیستم‌ها ضعیف کاربرد دارد.

ورژن جدید نرم افزار تری دی مکس دارای ویژگی‌های زیر است:

خصوصیات و ویژگی‌هایی که برای کاربران و معماران بهبود یافته‌اند را ذکر می‌کنیم.
1. مدیریت رنگ با OpenColorIO
2. بهبود و آپدیت Arnold Renderer
3. ابزارهای جدید مدلسازی کاراکتر
4. بهبودهای عملکردی
5. رفع اشکالات قبلی

مقدمه‌ای بر موتورهای رندر نرم افزار ۳D Max:

رندرینگ از مهم‌ترین مراحل در تولید تصاویر و انیمیشن‌های سه بعدی در نرم افزار تری دی مکس است. موتورهای رندر با الگوریتم پیچیده داده‌های سه بعدی را پردازش کرده و تصاویر بسیار نزدیک به واقعیت را درست می‌کند. انتخاب روش رندرگیری به پروژه، سخت افزار و نیازهای کاربر بستگی دارد.

روش‌های رندر‌گیری از نظر نوع پردازش سخت افزاری

روش‌های رندرگیری با دو روش ممکن است که عبارتنداز رندرینگ مبتنی بر CPU ، رندرینگ مبتنی بر GPU و روش‌های ترکیبی که هر کدام موتورهای رندر خاص خود را دارند. اگر کیفیت و دقت در جزئیات مهم است از روش اول، اگر به سرعت بیشتر نیاز دارید از روش دوم و اگر قدرت سخت افزاری مهم است از روش ترکیبی استفاده کنید.

معرفی بهترین موتورهای رندر نرم ‌افزار تری دی مکس برای معماران

موتورهای رندرینگ مختلفی در معماری وجود دارد که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند. در ادامه بعضی از این موتورها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

موتور رندر وی ری (VRay)

این موتور توسط Chaos group توسعه پیدا کرده است و با نرم افزارهای 3D max, Maya, Revit و SketchUp سازگار است.
· کیفیت عالی در واقع‌گرایانه کردن دارد. برای مثال نورپردازی، سایه‌ها، بازتاب نور و شبیه‌سازی متریال را به بهترین شکل انجام می‌دهد.
· قابلیت پزدازش با دو روش رندرینگ و روش ترکیبی
· نورپردازی حرفه‌ای و فیزیکی
· رندرینگ تعاملی
· مدیریت پیشرفته متریال
· پشتیبانی از AR, Unreal engine, Blender, VR و Denoiser

موتور رندر آرنولد (Arnold Renderer)

این موتور توسط Autodesk توسعه پیدا کرده است و با نرم افزارهای Maya,3D MAX و cinema 4d سازگار است.
· رندرینگ واقع‌گرایانه و فیزیکی
· ساده و کاربر پسند
· پردازش با دو روش ممکن
· متریال و شیدر قدرتمند
· رندرینگ سریع و بهینه
· پتشتیبانی از انیمیشن و جلوه‌های ویژه

موتور رندر مکسول (Maxwell)

این موتور توسط شرکت Next Limit Technologies توسعه یافته است و با نرم افزارهای Rhino, SketchUp, 3D MAX و Maya سازگار است.
· رندر فیزیک واقعی
· نورپردازی با استفاده از الگوریتم واقع‌گرایانه
· متریال فیزیکی پیشرفته
· زمان رندر طولانی
· دقت بالا در رندرینگ
· رندرینگ real time
· پشتیبانی از دو روش رندرینگ

موتور رندر کرونا (Corona)

این موتور Corona Labs توسعه یافته است و با نرم افزارهای 3D MAX و Cinema 4d سازگار است.
· ساده و کاربر پسند
· زندرینگ فیزیکی و واقع‌گرایانه
· رندرینگ پر سرعت
· پشتیبانی از متریال پیشرفته
· پشتیبانی از دو روش رندرینگ

موتور رندر اکتان (Octane)

این موتور توسط OTOY توسعه پیدا کرده است و با نرم افزارهای 3D MAX, Cinema 4d, Maya, Blender و SketchUp سازگار است.
· رندرینگ با GPU
· کیفیت بالا و رندر فیزیکی
· پشتیبانی از متریال پیشرفته
· رندرینگ تعاملی
· پشتیبانی از افزونه‌ها و پلاگین‌ها
· رندرینگ با Multi- GPU

موتور رندر ۳Delight

این موتور رندر توسط 3Dlight studio توسعه پیدا کرده است و با نرم افزارهای Maya, Houdini,3d max , Katana و Blender از طریق پلاگین سازگار است.
· رندر فیزیکی دقیق
· پشتیبانی از متریال پیشرفته
· پشتیبانی از GI
· قابلیت Render Layers و AOVs
· عملکرد و سرعت بالا
· پشتیبانی از CPU

موتور رندر لوکس‌رندر (LuxRender)

این موتور توسط شرکت Lux core render توسعه داده شده است و با نرم افزارهای Maya, 3d max, Sketchup از طریق پلاگین و Blender سازگار است.
· رندر فیزیکی دقیق
· پشتیبانی از GI
· متریال پیشرفته
· منبع باز و رایگان
· رندرینگ تعاملی
· پشتیبانی از دو روش رندرینگ
· پشتبانی از افزونه و پلاگین

موتور رندر تیا (Thea Render)

این موتور توسط the renderتوسعه یافته است و با نرم افزارهای 3d max, sketchup, cinema 4d و rhino سازگار است.
· رندر فیزیکی دقیق
· پشتیبانی از GI
· پشتیبانی از دو روش رندرینگ
· متریال و شبیه‌سازی سطح‌های پیشرفته
· رندرینگ تعاملی
· انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی

موتور رندر FurryBall

این موتور توسط شرکت Furry Ballتوسعه پیدا کرده است و از رنم افزارهای 3d max, maya و blender سازگار می‌باشد.
· رندرینگ GPU
· رندر فیزیکی دقیق
· پشتیبانی از متریال پیشرفته
· پشتیبانی از انیمیشن‌ها
· رندرینگ تعاملی
· ادغام با نرم افزارهای مختلف

موتور رندر Redshift

این موتور توسط شرکت maxon توسعه یافته است و با نرم افزارهای 3d max, maya, houdini, cinema 4d و blender از طریق پلاگین سارگار می‌باشد.
· رندر GPU
· رندر فیزیکی و دقیق
· پشتیبانی از متریال پیچیده
· پشتیبانی از GI
· انعطاف‌پذیری در رندرینگ
· رندرینگ تعاملی
· رندرینگ سریع و بهینه سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *